Seimas uždraudė azartinių lošimų reklamą
Seimas lapkričio 12 d. priėmė Azartinių lošimų įstatymo pakeitimus, kurie draus azartinių lošimų reklamą.
Šį sprendimą palaikė 73 Seimo nariai, o „prieš“ nebalsavo niekas. Vienas susilaikė.
Žiūrėkime į priklausomybes vienodai. Taip, kaip Seimas ankstesnėse kadencijose uždrausdamas tabako ar alkoholio reklamą – tokia pati priklausomybės forma ir dar net sudėtingesnė yra lošimai“, – prieš balsavimą sakė vienas pagrindinių draudimo iniciatorių Mindaugas Lingė.
Praėjusią savaitę šis įstatymo projektas buvo išbrauktas iš Seimo posėdžio darbotvarkės, argumentuojant tuo, kad dar neišspręsti su reklama susiję žiniasklaidos ir sporto finansavimo klausimai.
Premjerė Ingrida Šimonytė padėkojo „už“ šį įstatymą balsavusiems parlamentarams.
Prie jo buvo dirbama labai ilgai ir ne atsitikinai šis projektas šiandien atsirado darbotvarkėje. Jis galėjo būti priimtas anksčiau, bet jį reikėjo notifikuoti Europos Komisijai”, – sakė premjerė.
Kaip pavyzdys prisiminta ir panašius debatus sukėlusi vartojamųjų kreditų reklama. Anot premjerės, šie vykę neatsitiktinai – jų metu iškelta ne viena baudžiamoji byla.
Bus ir pereinamasis laikotarpis
Anksčiau Seime buvo sutarta lošimų reklamos draudimą įteisinti turint omeny pereinamąjį laikotarpį.
Iki 2027 m. pabaigos televizijoje, radijuje ir internete dar bus galima transliuoti ne ilgesnės kaip 15 sek. trukmės lažybų reklaminius intarpus ne daugiau kaip tris kartus per valandą nuo 6 iki 18 val. ir ne daugiau kaip du 15 sek. trukmės reklaminius intarpus ne daugiau kaip du kartus per valandą nuo 18 iki 24 val.
Iki 2028 m. sausio 1 d. lažybų reklama taip pat dar bus leidžiama interneto svetainėse. Tačiau ji negalės būti pateikiama iškylančiuose languose ir turės neviršyti 20 proc. viso reklamos ploto nuo 6 iki 18 val. ir 10 proc. nuo 18 iki 24 val. Taip pat joje negalės būti nuorodų į lažybas organizuojančių bendrovių interneto svetaines.
Vienintelės numatomos azartinių lošimų reklamos išimtys bus lošimų bendrovių pastatai, interneto svetainės ir profesionalams skirti leidiniai.
Pereinamasis laikotarpis iki 2028 m. numatomas ir sporto varžyboms bei kitiems renginiams, jų transliacijoms, sporto organizacijų rėmimui.
Lošimų reklamos apribojimai, jei įstatymą pasirašys prezidentas, įsigalios nuo 2025 m. liepos 1 d.
Reklamos normalizuoja lošimą
Kaip teigė įstatymo pataisų iniciatoriai, nuolatinės lošimų reklamos televizijoje, socialiniuose tinkluose ir kitose žiniasklaidos priemonėse normalizuoja azartinius lošimus.
Reklamas dažnu atveju įgarsina žinomi aktoriai, muzikantai ir kiti pramogų pasaulio atstovai, taip kurdami mitą, kad lošimas yra tik smagi pramoga, o reklamos pabaigoje greitakalbe išsakyti žodžiai „tai gali sukelti priklausomybę“ nuskamba žaismingai“, – rašoma jų parengtame aiškinamajame rašte.
Užtikrins ir atsakingą lošimą
Praėjusią savaitę priimtas ir įstatymo projektas, stiprinantis lošėjų, ypač probleminių lošėjų, apsaugą.
Vadovaujantis juo, lošimų organizatoriai privalo turėti sertifikuotą nuotolinio lošimo platformą, kurioje būtų nustatytos visų lošėjų tapatybės, jų veiksmai lošiant, įskaitant platformoje praleistą laiką bei išleidžiamas pinigų sumas.
Pataisomis taip pat sutarta nustatyti vienodą visų azartinių lošimų dalyvių minimalų amžių – 21 metus.